Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Referat af skoleudviklingssamtale 2023

Egebjergskolen


 

Baggrund

Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingsamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

 

Overordnet dagsorden

  1.   Opsamling på aftaler og mål 
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

  2.    Præsentation af temaer

    Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

  3.    Drøftelse af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

  4.    Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

  5.    Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet. 



  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel. 

  2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt. 


     
  3. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik. 

  4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg. 

 

 

Dato: 3. maj 2023

Deltagere: 

Kenneth Højland, Henrik Daugaard Christensen, Mette Baskjær Wulf, Henrik Kallestrup og Marie Silbye (ref.)

 

Aftalte indsatsområder 

Udvikling af den faglige undervisning 

Beskrivelse af indsatsområde

Data i dansk- og matematikresultaterne indikerer en skæv udvikling, hvor de allerdygtigste elever ikke fremgår så tydeligt som forventet.

Egebjergskolen vil med udgangspunkt i forskellige dataformer udvikle den faglige undervisning, og løfte resultaterne for alle elelever, herunder andelen af de allerdygtigste elever.

Konkret skal der arbejdes med at skabe en varieret og spændende skoledag, som tilgodeser det enkelte barn ind i fællesskabet. Der er fokus på en differentieret indsats, så det enkelte barn udvikles dér, hvor det har behov.

Målet med indsatsområdet:

  •  Udvikling af en varieret og spændende skoledag for alle børn

  •  Skabe øgede differentieringsmuligheder, så alle elever får mulighed for faglig deltagelse

  •  Understøtte en meget tydeligere Rød tråd i den faglige undervisning, så det letter overgange for eleverne og giver de fagprofessionelle indblik i elevernes samlede skoleforløb – fra endimensionel til flerdimensionel

  •  At eleverne bliver dygtigere, særligt at andelen af de allerdygtigste elever stiger

 

Sproglig opmærksomhed

Beskrivelse af indsatsområde

I dansk og matematikresultaterne ses det, at Egebjergskolen mangler en ”top” i både dansk og matematik. Skolen er optaget af, om det er de samme elever, der scorer lavt i dansk og matematik. Samtidig er der opmærksomhed på en voksende elevgruppe, der uanset baggrund oplever sprogforståelsesvanskeligheder.

Egebjergskolen vil skabe overblik over udfordringerne i de forskellige klasser, herunder undersøge, om der er sammenhæng mellem dansk og matematikudfordringerne. Der skal arbejdes med en kulturforandring omkring udfordringen med udgangspunkt i at det er en relationel problematik - ikke det enkelte barns problematik. Konkret skal der skabes en øget sproglig opmærksomhed i alle fag via arbejdet med forforståelse i fx PLF’erne.

Målet med indsatsområdet:

  •     Løft af alle elever herunder gruppen af elever med sprogforståelsesvanskeligheder 

  •     En generelt sproglig opmærksomhed i den faglige tilrettelæggelse

  •     Differentieret indsats for klasserne

Øget fokus på elevperspektivet og praksisnær data ifht udvikling af undervisning

Beskrivelse af indsatsområde

Egebjergskolen vil være dygtigere til at inddrage og anvende forskellige datatyper som afsæt for den pædagogiske praksis, herunder en dybere forståelse af både kvantitativ og kvalitativ data. 

Egebjergskolen ønsker især at fokusere på elevbåret data så børneperspektivet bliver en del af udviklingen af undervisningen. Derudover skal der fokus på hvordan data fra undervisningen kan anvendes som tegn på læring og omsættes i PLF’erne. 

Målet med indsatsområdet:

  •     Øge kapaciteten i at anvende data kvalificeret

  •     Udvikling af data, der kan gentages og genbesøges

  •     Øget fokus på elevperspektivet

  •     Udvikling af den pædagogiske praksis