Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Referat af skoleudviklingssamtale 2024

Egebjergskolen

Baggrund

Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

Overordnet dagsorden

  1. Opsamling på aftaler og mål 
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

  2. Præsentation af temaer

    Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

  3. Drøftelse af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

  4. Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

  5. Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 22 januar 2024 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet. 

  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel. Herunder er det et mål, at andelen af elever, der er inkluderet i den almene undervisning (inklusionsgraden) forsat, skal være over landsgennemsnit, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes målsætning i budgetaftalen for 2024, hvor det fremhæves, at flere børn skal være en del af den almene folkeskole, fordi det giver børnene de bedste forudsætninger for at lykkes senere i livet 


     
  2. Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt. 


     
  3. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er fortsat for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik. 

  4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg. 

Dato: 20-03-2024

Deltagere: 

  • Klaus Schubert, Skoleleder

  • Henrik Kallestrup, Skolechef

  • Søren Schjødt, Stabskonsulent

Indsats 1

Beskrivelse af indsats 

Det gode arbejde med professionelle læringsfællesskaber (PLF)

Vi vil fortsætte med at arbejde som PLF i alle vores teams med fokus på at styre elevernes læringsudbytte gennem åbent og tillidsfuldt samarbejde.

 

Mål med indsats 

  • At Understøtte og fastholde det gode PLF arbejde

  • At gøre PLF til en fastforankret del af den professionelle kultur på skolen 

  • Øge kvaliteten af undervisningen med henblik på styrkelse af elevernes trivsel og læring

 


Indsats 2

Beskrivelse af indsats 

Arbejde med mellemformer og specialpædagogik.

Vi oplever et stigende antal elever med behov for specialpædagogik, og vi har derfor brug for konstant at arbejde med området. Dels ved at udvikle vores undervisning, og ved at arbejde med måden vi både understøtte de enkelte elevers behov og det samlede fællesskab. 

 

Mål med indsats 

  • Øget trivsel og den bedst mulige skolegang for alle elever.

  • Styrket fagligt samarbejde mellem klassens lærere og ressourcemedarbejdere opleves at fungere, til gavn for eleverne. 

 

 

Indsats 3

Beskrivelse af indsats 

Udvikling af den faglige undervisning

Egebjergskolen vil med udgangspunkt i forskellige dataformer udvikle den faglige undervisning, og løfte resultaterne for alle elelever, herunder andelen af de allerdygtigste elever.

Konkret skal der arbejdes med at skabe en varieret og spændende skoledag, som tilgodeser det enkelte barn ind i fællesskabet. Der er fokus på en differentieret indsats, så det enkelte barn udvikles dér, hvor det har behov.

 

Mål med indsats 

  • Udvikling af en varieret og spændende skoledag for alle børn

  • Skabe øgede differentieringsmuligheder, så alle elever får mulighed for faglig deltagelse

  • Understøtte en meget tydeligere Rød tråd i den faglige undervisning, så det letter overgange for eleverne og giver de fagprofessionelle indblik i elevernes samlede skoleforløb – fra endimensionel til flerdimensionel

  • At eleverne bliver dygtigere, særligt at andelen af de allerdygtigste elever stiger

  • Løft af gruppen af elever med sprogforståelsesvanskeligheder